Gelukkig nieuw jaar - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van iristenbroeke - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuw jaar - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van iristenbroeke - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuw jaar

Blijf op de hoogte en volg

07 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Ik wil eerst iedereen een heel gelukkig 2016 wensen! Januari is al weer een tijdje begonnen, maar ik had dan ook eventjes de tijd nodig om de Surinaamse kerst en oud & nieuw te laten bezinken.

Kerst heb ik gevierd met mijn huisgenoten, we hebben lekkere tapas gemaakt op kerstavond die we vervolgens heerlijk buiten hebben kunnen opeten. Mijn 1e kerstdag zag er ook wat anders uit dan normaal, ik ging namelijk dolfijnen spotten op de Suriname rivier (zelfs de dolfijnen zijn traag in dit land..?). Heerlijk een heel dagje op een bootje doorgebracht waarna we in de avond de BBQ hebben aangestoken. Helemaal lekker een keer zo'n kerst!

Hier komt een wist je datje: Wist je dat Suriname op nummer 3 staat met het beste kunnen vieren van oud & nieuw? Nou ik wist dat dus niet hahah, ik snap wel waar men het over heeft. De weken van kerst en oud & nieuw is eigenlijk iedere avond wel ergens een feestje, soms zelfs zoveel dat kiezen enorm lastig was. Maar de feestjes vooraf vond ik nog niet eens het interessantst. Vooral oud jaars dag is hier in Suriname heel erg gezellig. Het begint in de ochtend al in het centrum van de stad, nou ik had al m'n energie verzameld om na de feestavond ervoor, toch met mijn vermoeide lichaam voor 11 uur in de stad te zijn. Om 12 uur begon namelijk de pagara estafette, dat is een 'strijd' tussen de winkels in het centrum om wie de langste pagara heeft (pagara = soort van duizendklapper). De hele straat staat vol met mensen en het wordt aangeraden om oordoppen en een mondkapje bij je te hebben. Dus zo stonden daar 7 bakra's op een rijtje met mondkapjes en oordopjes te genieten van de pagara's.

Na de estafette zijn we op zoek gegaan naar een taxi, iedere keer als we een hoek om liepen dachten we dat we in een rustiger gebied zouden komen, maar oh nee hoor, op iedere hoek stond weer een nieuwe podium met muziek. Het was wel echt een hele leuke sfeer daar in de stad!

In de avond hebben we afgeteld op het onafhankelijkheidsplein en zijn we daarna door gegaan naar een feestje. Het is best vreemd dat het in Nederland juist feest is na 12 uur s'avonds, in Suriname is het na 12 uur namelijk niet meer zo'n groot feest..

Maar terug naar de realiteit, ik ben weer begonnen op stage, mijn laatste drie weekjes van 'werken' zijn ingegaan. Ik besef maar al te goed dat mijn avontuur hier in Suriname er al bijna op zit, gisteren zijn twee huisgenoten terug naar Nederland gegaan, dat maakt het nog wat realistischer dan het al was. Dan hoor ik ook nog eens al die enge verhalen over die mythische ijzel die er in Nederland ligt, IK MOET ER NOG NIET AAN DENKEN OVER STRAAT TE GLIBBEREN.. Ik heb mezelf daarom ook voorgenomen dat ik mijn laatste maandje nog goed ga genieten hier!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Januari 2016

Gelukkig nieuw jaar

03 December 2015

Decembermaand

12 November 2015

Leuke momenten

19 Oktober 2015

Eerste paar weekjes

25 September 2015

'Gedwongen' reis blog

Actief sinds 25 Sept. 2015
Verslag gelezen: 673
Totaal aantal bezoekers 2228

Voorgaande reizen:

25 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: